Epidemiologi vēl joprojām apmēram 50% gadījumu nevar noskaidrot,
kur Latvijas iedzīvotāji ir inficējušies ar Covid-19, taču no
identificētajām inficēšanās vietām otra riskantākā ir darbavieta.
Tāpēc attālinātā darba pieeja šobrīd ir viens no būtiskākajiem
līdzekļiem cīņā pret Covid-19 izplatību. Atbildes uz biežāk
uzdotajiem jautājumiem par attālināto darbu ir sagatavojusi Valsts
kanceleja.
Kurš drīkst strādāt klātienē?
Klātienē strādāt drīkst tikai tie nodarbinātie, kuru darba
specifikas dēļ pienākumus nav iespējams veikt attālināti, piemēram,
pārdevēji, sabiedriskā transporta vadītāji, medicīnas darbinieki,
sabiedriskās kārtības uzturētāji. Savukārt attālināti darba
pienākumus var veikt biroja darbinieki, kuru galvenais darbarīks ir
dators. Šobrīd spēkā esošais regulējums ir vienlīdz saistošs gan
valsts pārvaldē, gan privātajā sektorā nodarbinātajiem. To paredz
gan Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 7.1 pants,
gan Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 360
“Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības
ierobežošanai” 6.9. apakšpunkts.
Kurš pieņem lēmumu, vai nodarbinātais var vai nevar strādāt
attālināti?
Ja darba specifika to ļauj, tad darba devējam ir jānodrošina
nodarbinātajiem attālinātā darba iespējas. Darba devējus, lemjot
par darba organizāciju Covid-19 pandēmijas laikā un to, kuram
nodarbinātajam būtu jāstrādā klātienē, aicinām ņemt vērā vairākus
apsvērumus:
jāizvērtē, kuras ir uzņēmuma vai iestādes darbībai kritiskās
funkcijas, lai prioritāri pasargātu to veicēju veselību. Kritiskās
funkcijas ir tās, bez kuru veikšanas organizācija nevar
pastāvēt;
jāatceras, ka Covid-19 pandēmijas laikā īpaša riska grupa ir gados
vecāki nodarbinātie, cilvēki ar hroniskām saslimšanām un/vai
pazeminātu imunitāti, tāpēc par viņiem būtu jāpadomā prioritārā
kārtībā;
jāņem vērā nodarbināto ģimenes apstākļi, piemēram, vai bērni mācās
klātienē vai no mājām, vai ģimenē kāds ir noteikts kā
kontaktpersona. Tāpat jāvērtē, vai nodarbināto nokļūšana darba
vietā nav saistīta ar ilgstošu atrašanos sabiedriskajā transportā
u.tml.
Kādi ir nodarbinātā pienākumi, strādājot
attālināti?
Attālinātais darbs ir darbs – tas nozīmē sasniegtus darba
rezultātus un pieejamību. Darba devējam ar nodarbināto ir
jāvienojas par darba uzdevumiem, sasniedzamajiem rezultātiem un
atskaitīšanās kārtību, darba organizēšanu, kā arī par komunikācijas
kanāliem, pa kādiem nodarbinātais darba laikā būs sasniedzams.
Valsts pārvaldē strādājot attālināti, ir jānodrošina attālināta
piekļuve darba e-pastam; darba telefonam ir jābūt pāradresētam uz
mobilo telefonu, nodrošinot sasniedzamību; nodarbinātajiem
nepieciešams atbilstošs tehniskais nodrošinājums un pieeja darba
uzvedumu veikšanai nepieciešamajām informācijas tehnoloģiju
sistēmām.
Kādi ir darba devēja pienākumi, ja nodarbinātajiem ir
jāstrādā klātienē?
Ja darba specifikas dēļ jāstrādā klātienē, darba devējam ir
pienākums:
noteikt pasākumus Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai
darba vietās;
noteikt atbildīgo par šo pasākumu ieviešanu;
nodrošināt nodarbinātajiem nepieciešamos individuālos aizsardzības
līdzekļus, piemēram, maskas, aizsargbarjeras, dezinfekcijas
līdzekļus;
informēt nodarbinātos par darbavietā ieviestajiem Covid-19
infekcijas izplatības ierobežošanas pasākumiem.
Ieteikums! Lai samazinātu risku inficēties ar Covid-19,
epidemioloģiski droša labā prakse būtu arī turpmāk iespēju robežās
ievērot šādus principus:
nodrošināt, ka kabinetā vienlaikus atrodas tikai viens
nodarbinātais;
atvērta tipa birojos uz vienu nodarbināto paredzēt lielāku
platību;
ja kabinets ir liels un tajā uzturas vairāki nodarbinātie,
nodrošināt pēc iespējas lielāku attālumu starp nodarbinātajiem,
iespēju robežās nodrošinot arī aizsargbarjeru uzstādīšanu;
ja nav iespējams ievērot iepriekš minētos nosacījumus, izstrādāt
darba grafiku, piemēram, nosakot, kuri darbinieki nāk strādāt
klātienē katru otro dienu. Uzņēmuma vai iestādes vadītājam ir
jāizvērtē piemērotākais risinājums darba procesu organizēšanai, lai
pēc iespējas samazinātu nodarbināto kontaktus.
Jāatceras, ka sejas masku valkāšana telpās, kurās neesi viens
(izņemot savu mājsaimniecību), ir obligāta arī darbavietās!
Vai darba devējam jānodrošina nodarbinātais ar
aprīkojumu?
Atbilstoši Darba likuma 51. panta otrajai daļai darba devējam
ir darbiniekam jānodrošina tāda darba organizācija un darba
apstākļi, lai darbinieks varētu izpildīt viņam noteikto darbu. Līdz
ar to darba devējam ir pienākumus nodrošināt darbiniekam
atbilstošus rīkus, lai varētu strādāt attālināti, savukārt
darbiniekam – rūpīgi attiekties pret darba tehniku, izmantojot to
tikai darba pienākumu veikšanai. Vienlaikus ir pieļaujams, ka,
darba devējam un darbiniekam savstarpēji vienojoties, darbinieks
darba veikšanai izmanto savu personīgo tehniku, tostarp
datortehniku, ja tā ir atbilstoša un piemērota konkrētā darba
veikšanai.
Būtiska ir darbinieka un darba devēja abpusēja un saprotoša
komunikācija, katrai pusei izskaidrojot esošo situāciju un
apstākļus, ar mērķi rast kopēju risinājumu.
Ko darīt, ja darbinieks kategoriski atsakās strādāt no
mājām?
Joprojām saglabājoties augstam inficēšanās riskam ar Covid-19,
nepieciešama sapratne un pielāgošanās gan no nodarbināto, gan darba
devēju puses. Attālinātais darbs tiek noteikts, lai samazinātu
savstarpējus kontaktus starp cilvēkiem un pasargātu vienam otru no
saslimšanas ar Covid-19. Lai gan, strādājot no mājām, var nebūt
iespēja pilnībā iekārtot visām prasībām atbilstošu darba vietu,
šobrīd ir nepieciešams darīt visu, lai būtu iespējams turpināt
sekmīgi strādāt, pasargājot sevi un apkārtējos no inficēšanās ar
Covid-19.
Vienlaikus jāapzinās, ka pat tad, ja no darba resursu pieejamības
viedokļa nodarbinātais var pildīt pienākumus attālināti,
viņam/viņai var mājās nebūt darbam piemērotu apstākļu. Tāpēc šādas
situācijas jārisina, jāizrunā ar abpusēju izpratni un
iejūtību.
Ja, ņemot vērā minēto, nav iespējams panākt vienošanos ar
darbinieku par darba veikšanu attālināti, darba devējam ir
jānodrošina darbiniekam iespēja, ievērojot epidemioloģiskās
drošības un darba drošības pasākumus, veikt pienākumus savā
darbavietā.
Vai valsts pārvaldē nodarbinātie strādā
attālināti?
Valsts kanceleja 2021. gada marta beigās aicināja valsts pārvaldes
iestādes sniegt informāciju par attālināto darbu. Aptaujā
piedalījās 120 iestādes (teju 40 000 nodarbināto). Darba
pienākumus attālināti veic 26 % nodarbināto, savukārt 17 % strādā
daļēji attālināti (vismaz vienu dienu nedēļā klātienē). Klātienē
darba specifikas dēļ strādā 25 % nodarbināto, kā arī 32 %
nodarbināto, kas nodrošina diennakts dienestu darbību (policija,
robežsardze, neatliekamā medicīniskā palīdzība, ugunsdzēsēji u.c.).
Kur meklēt vairāk informācijas par attālināto
darbu?
Valsts kanceleja sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministriju ir sagatavojusi un atbilstoši aktuālajiem
noteikumiem atjaunojusi “Vadlīnijas darba organizācijai, darba
samaksai un klientu apkalpošanai valsts pārvaldes institūcijās
Covid-19 pandēmijas laikā”. Aicinām šo materiālu izmantot arī
privātajā sektorā, gūstot atbildes uz jautājumiem arī par to, kā
attālināti organizēt personāla atlasi, kā rīkoties, ja kādam
nodarbinātajam konstatēta inficēšanās ar Covid-19, kā rīkoties, ja
nodarbinātajiem attālinātais darbs jāapvieno ar bērnu pieskatīšanu
mājās, kā organizēt klientu apkalpošanu un citiem
jautājumiem.
Vispārīga informācija par attālināto darbu latviešu, angļu un
krievu valodā ir pieejama arī vienotajā oficiālajā tīmekļvietnē
covid19.gov.lv .
Arenanet.lv